Rodzaje stron internetowych.
W dobie cyfryzacji, Internet jest wręcz przepełniony różnymi typami stron internetowych, a nowe wciąż pojawiają się każdego dnia. Szacuje się, że istnieje ponad 1.25 miliarda stron w sieci.
Strony internetowe są rozsiane w sieci jak piasek po pustyni, jest ich po prostu zbyt wiele, żeby zliczyć i zobaczyć. Początkowo strony www były zarezerwowane dla organizacji rządowych i największych firm – i oparte jedynie o tekst. Obecnie każdy chętny może posiadać stronę internetową. Ich ilość może onieśmielać, ale można je sklasyfikować na 6 różnych typów.
Liczba stron w sieci obecnie jest ogromna, a jednak nie ma dwóch identycznych, równoważnych stron internetowych. Istnieje co najmniej kilka różnych podziałów stron, a każdy odpowiada na inną potrzebę, plan i strukturę.
Rodzaje stron internetowych.
Poniżej prezentujemy najpopularniejsze rodzaje stron internetowych oraz to, co je wyróżnia wśród pozostałych. Każda ma swoją rolę do spełnienia i najlepsze praktyki, aby to osiągnąć. Przedstawiamy klasyfikację stron internetowych i podstawowe informacje na temat ich tworzenia.
Strony E-commerce.
Rodzaj stron internetowych dedykowany biznesom nastawionym na sprzedaż. Ich główny cel to sprzedaż produktów. Największe wyzwanie przy projektowaniu stron www poświęconych sprzedaży to skupienie się na produkcie. Ważna jest jego odpowiednia prezentacja i łatwość wyszukiwania produktu. Skup się na właściwych opisach – także pod kątem optymalizacji SEO, prezentacji wszystkich opcji oferowanych dóbr takich jak np. rozmiary i kolory. Drugim istotnym elementem stron e-commerce jest koszyk zakupowy. Powinien być intuicyjny, najlepiej, gdy jest rozłożony na etapy.
Upewnij się, że proces zakupowy jest zrozumiały. Warto w pierwszym etapie realizacji zakupu zapytać klienta o adres e-mail, ponieważ tylko część klientów dokonuje zakupu. 69,23% porzuca koszyk zakupowy. Wówczas możesz przekonać ich do zakupu spersonalizowanymi kampaniami e-mailowymi.
Blogi.
Blogi to jedne z najpopularniejszych, a zarazem ulubionych form dla osób prywatnych, indywidualnych. Blog to forma strony internetowej, na której przechowywane i opisywane są wspomnienia lub ważne wydarzenia z życia np. ślub, narodziny dziecka, wyjazdy wakacyjne.
Blogowanie stało się niesamowicie popularne, jest także źródłem zarobku. Blogerzy i influencerzy korzystają z tej formy prezentowania własnego stylu i tworzonych przez siebie treści. Obecnie blog posiadają zarówno mniejsze, jak i większe marki. Jest formą kontaktu z klientem i źródłem materiałów do postów w social mediach oraz do kampanii internetowych.
Skup się na właściwej prezentacji tekstu i zdjęciach. Blog musi być przejrzysty, czytelny i przykuwać uwagę na tym, co chcesz przekazać czytelnikowi. Jeśli są to zdjęcia np. z podróży - pamiętaj, aby były dobrej jakości, odpowiednio skalowały się do urządzenia, na którym wyświetlany jest Twój blog. Ważne, żeby blog był spójny z identyfikacją Twojej marki, prezentował taki sam styl ,jak pozostałe formy komunikacji z klientem.
Jeśli planujesz uruchomić blog - pamiętaj o systematyczności. Kontent powinien pojawiać się, w miarę możliwości, systematycznie i być na bieżąco aktualizowany. Nie ma nic gorszego niż nieaktualne informacje i treści na blogu.
Strony organizacji non-profit.
Podobnie do firm, organizacje pozarządowe i non-profit potrzebują strony internetowej, aby być dostępnym online, blisko swoich sponsorów. Witryna non-profit to najprostsza ścieżka dotarcia do darczyńców, ale także przedstawienia podopiecznych i czym zajmuje się dana organizacja. Jeśli zajmujesz się prowadzeniem stowarzyszenia lub chcesz je założyć, to strona internetowa jest bardzo ważnym czynnikiem.
Ważnym elementem takiej strony www jest podanie informacji o celu organizacji oraz wszystkich form przyjmowania darowizn. Pamiętaj, że to, co znajdzie się na stronie wpłynie bezpośrednio na decyzję darczyńcy o tym czy wesprze Twoją organizację non-profit.
Strony korporacyjne/biznesowe.
Korporacyjna strona www ma na celu przedstawić to, czym zajmuje się Twoja firma. Powinna zatem być oznakowana podobnie jak Twoja firma (logo, czcionki i pozostałe elementy identyfikacji) i przedstawiać rodzaje produktów lub usług, które oferujesz.
W dobie Internetu każdy klient, który ma do czynienia z Twoją firmą oczekuje, że jeżeli będzie szukał więcej informacji o Twojej firmie i wyszuka ją w Google, to wyświetli mu się Twoja strona internetowa. Jeśli nie posiadasz witryny online, to sprawia, że Twój biznes wygląda mniej profesjonalnie, a nawet mniej legalnie.
Wyzwaniem przy projektowaniu strony biznesowej jest przede wszystkim tzw. value proposition czyli przejrzysta informacja o tym, co oferuje Twoja firma. Bardzo ważnym elementem stron firmowych jest dodanie social proof - pokaż co sądzą o Tobie Twoi klienci, dodaj opinie i rekomendacje. Pamiętaj też o jasnym wezwaniu do akcji - niezależnie czy chcesz, aby klient zapisał się do newslettera, pobrał coś ze strony lub skontaktował się, używaj widocznych i odpowiednio zaprojektowanych przycisków wzywających do działania.
Pamiętaj, że poprzez odpowiednio zaprojektowaną stronę internetową budujesz zaufanie u potencjalnych klientów.
Edukacyjne.
Do grupy witryn edukacyjnych zaliczają się witryny organizacji prowadzących szkolenia i kursy online. Głównych celem edukacyjnych stron internetowych jest dostarczenie materiałów do nauki online i za pośrednictwem odpowiednich narzędzi. W zależności od przyjętej formy oferowane jest członkostwo, dostęp jednorazowy lub wielokrotny w formie abonamentu.
Głównymi wyzwaniami przy projektowaniu edukacyjnej strony www jest skupienie uwagi użytkownika na materiałach, które chcemy mu przekazać. Trzeba odpowiednio zaplanować komunikację, aby użytkownik chciał dokończyć szkolenie. Pomocne w tym wypadku jest instruowanie kursanta o tym na jakim etapie zdobywania wiedzy się znajduje, ile mu jeszcze zostało w danej lekcji i w całym kursie. Ważna jest także forma szkolenia - materiały dostępne w ciekawej formie (wideo, treści z elementami graficznymi oraz odpowiednio wdrożone testy podsumowujące. Warto też przemyśleć certyfikaty ukończenia kursu i formę ich przekazania.
Portfolio.
Strona portfolio jest świetna do zaprezentowania pracy twórczej. Z tego rodzaju stron korzystają twórcy indywidualni, freelancerzy i zawody kreatywne, w których portfolio znaczy więcej niż CV.
Celem takiej witryny jest zaprezentowanie swoich prac czy usług w taki sposób, aby przekonywał potencjalnego klienta o Twojej wartości.
Największym wyzwaniem przy tworzeniu strony www z portfolio jest odpowiednie przedstawienie efektów swojej pracy. Pamiętaj, że nie musisz umieszczać wszystkich swoich prac. Wybierz te, które pokazują Twój największy potencjał, najlepsze - tzw. perełki, którymi chcesz się pochwalić.