Czym jest optymalizacja?
Optymalizacja stron internetowych to proces przyspieszania wczytywania się treści w przeglądarkach. Optymalizacja ma na celu ograniczenie ilości przesyłania danych, wymuszenia odpowiedniej kolejności przesyłania tak, aby użytkownik w jak najkrótszym czasie zobaczył zawartość strony internetowej. Dzięki optymalizacji zarówno treści i grafik strona internetowa ma większe szanse, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo korzyści z optymalizacji to poza ograniczeniem zużycia serwerów, na których strona funkcjonuje i przechowuje nasze materiały także niższy współczynnik odrzuceń, lepsze doświadczenia użytkownika oraz w efekcie większy zysk dla firmy przez możliwość zatrzymania użytkownika na stronie.
Jak sprawdzić poziom zoptymalizowania strony?
Istnieje kilka dostępnych narzędzi do badania stron. Jednym z najnowszych dostępnych jest Test My Site od Google. Możemy z jego pomocą sprawdzić wyniki czasu ładowania naszej strony na urządzeniach mobilnych. Otrzymamy też kilka wskazówek co warto usprawnić na stronie internetowej, aby poprawić czas jej ładowania. Możemy także poprosić o szczegółowy raport, który otrzymamy na podany adres e-mail.
Za pomocą Test My Site możemy nie tylko sprawdzić naszą stronę, ale porównać inne strony z naszej branży. Podpatrzeć co dzieje się na stronach konkurencji i dzięki temu znaleźć dobre praktyki dla naszej firmy.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi analizy stron. Możesz skorzystać także z innego narzędzia oferowanego przez Google - PageSpeed Insights
Tutaj przeanalizujemy zwłaszcza wersję tzw. desktopową strony ale także wersję mobile. Wyświetlone wyniki od razu pokażą obszary do poprawy na stronie, a także poznamy przybliżone wyniki, które możemy osiągnąć dzięki optymalizacji wskazanych elementów.
Innym popularnym narzędziem jest serwis GTMetrix, który analizuje stronę za pomocą kilku dostępnych na rynku usług i pokazuje wyniki za pomocą not od A (najlepszy wyniki) do F (wynik najsłabszy).
Optymalizacja a SEO: dlaczego Google zwraca na to uwagę i jak bardzo?
Stała optymalizacja strony internetowej służy poprawie wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Jest też ściśle związana z SEO. Aby Google pozytywnie oceniało naszą stronę należy stale optymalizować treści na stronie internetowej, aktualizować dane i prawidłowo stosować opisy oraz nagłówki. SEO jest bardzo dużą częścią optymalizacji strony, jest też procesem ciągłym. Nie można raz zoptymalizować strony i pozostawić jej użytkownikom. Zmieniają się algorytmy według, których oceniane są strony internetowe, dlatego optymalizacja strony powinna być cykliczna.
Dlaczego optymalizacja to proces ciągły?
Google, ale też pozostałe wyszukiwarki, chcąc zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowników stale optymalizują sposoby wyświetlania wyników wyszukiwania. Dlatego też optymalizacja to ciągły proces. Stale trzeba dbać o optymalizację zdjęć i treści, dodawanie nowej zawartości na stronę.
Jednocześnie bardzo istotna, a może nawet ważniejsza jest optymalizacja elementów niewidocznych dla użytkownika, ale stale odczytywanych i ocenianych przez algorytmy wyszukiwarek.